Kategori: Krönika

Bland ministrar, konsulter och lustiga gubbar

Rapport från 24-timmarsmyndighetens nätverksträff den 25:e mars 2005. En medelålders och liksom väldigt svensk man tar plats i talarstolen. Han heter Sven-Erik Österberg och är kommunminister (bland annat, han är ansvarig för några andra små lustiga saker också). Jag har

Publicerad i Krönika Taggar: ,

Därför är Sveriges Radios webbplats så bra

En av de bästa webbplatserna i Sverige har utvecklats av en stor, statlig institution. En sån där gammal grå elefant som ständigt dödsförklaras men lik förbaskat fortfarande lever. Det är Sveriges Radio det handlar om.

Publicerad i Krönika Taggar: , , , ,

Användbarhet vs användarvänlighet

Är dörren användbar och inte bara användarvänlig?

— Ett försök att reda ut begreppen. Som informationsarkitekt får jag ofta frågan vad som är skillnaden mellan användbarhet och användarvänlighet – är det överhuvudtaget någon skillnad och vilket begrepp ska i så fall användas när? Frågan är onekligen berättigad

Publicerad i Krönika Taggar: , , ,

Rapport från Internet World 2001

Torsdag eftermiddag. Dags för en utflykt. Christian, Jeanin, Pelle och Ulf tar plats i Pelles klarröda Ford Escort och far till Sollentunamässan och Internet World Sverige 2001. En tillställning som lämnar en ganska trist eftersmak. För inte händer det särskilt

Publicerad i Krönika Taggar:

I metaforernas värld

Som barn läste jag om Barbapapa. Barbapapa är en rosa, mjuk plasmavarelse som kan anta i stort sett vilken form som helst. När barbafamiljen reste kunde Barpapapa vara flygplan, för att rädda folk ur brinnande hus blev han en trappa

Publicerad i Krönika

Vi kommunikatörer behövs på webben

Tänk dig att du kör längs motorvägen och svänger av mot samhället Vinsta, på jakt efter en restaurang. Plötsligt finner du att gaspedalen sitter under vänster fot och vägskyltarna hänger i ballonger ovanför vägen. I tron att symbolen för en

Publicerad i Krönika Taggar: ,

IT med mycket liten hjärna

Branschen pumpar ut ny teknik, nya apparater och nya tillämpningsområden i en takt som får MTV:s rockvideos att se ut som gamla journalfilmer. Det ska vara B2B, det ska vara eBusiness, det ska vara i telefonen och somna inte för

Publicerad i Krönika