De webbaserade funktioner som föreningar ser störst behov av är:
- Kalendarium
- Publiceringsverktyg
- Mejllista
- Kontaktformulär
- Fotoalbum
Det förvånade mig att se att kalendarium, eller evenemangskalender, hamnar så högt, högre än publiceringsverktyg. När jag läser fritextsvaren tolkar jag det så här:
- Evenemangen som föreningen arrangerar är otroligt centrala i verksamheten.
- Det är knepigt att publicera evenemangen i sen egen kalender och att få dem synliga för en större publik.
- Och, den vanliga webbpubliceringen, den löser sig ju på något sätt.
Det är i grunden väldigt vanliga funktioner som efterfrågas.

Vilka webbaserade funktioner tycker du att föreningen behöver? Kalendarium, publiceringsverktyg och mejllista är de mest efterfrågade verktygen.
Vilka webbaserade funktioner tycker du att föreningen behöver? | Antal | Andel |
Kalendarium där man ser kommande evenemang/händelser och medlemmar eller andra intressenter kan anmäla sig. | 1508 | 73% |
Publiceringsverktyg så att man kan publicera webbsidor utan att kunna html. | 1342 | 65% |
Mejllista för att göra mejutskick till medlemmar eller andra intressenter. | 1299 | 63% |
Kontaktformulär där vem som helst kan skriva ett meddelande som går till någon/några utsedda kontaktpersoner. | 1165 | 56% |
Fotoalbum där medlemmar eller utsedd person kan ladda upp bilder att visa på webbplatsen | 1101 | 53% |
Gästbok där vem som helst kan lämna ett meddelande som alla kan se. | 963 | 46% |
Medlemsmatrikel på webben där befintliga medlemmar kan ändra adressuppgifter mm och personer kan anmäla att de vill bli medlemmar. | 804 | 39% |
Diskussionsforum så att medlemmar eller andra intressenter kan diskutera olika ämnen. | 792 | 38% |
Köp/sälj-annonser | 326 | 16% |
När vi tittar närmare på vilka funktioner som finns på webbplatsen så ser vi en större palett av funktioner. I topp hittar vi:
- Nyhetsnotiser
- Kalendarium
- Fotoalbum
- Gäsbok
- Kontaktformulär
I stort ser vi att samma verktyg eller funktioner upprepas. Den användning jag ser av svaren från dessa två frågor är: ”Vi har provat en uppsjö av funktioner och det är några av dem som vi ser som mycket viktiga.”
Vi kan inte använda svaren på dessa två frågor för att dra några långtgående slutsatser om hur bra dagens lösningar är. En djupdykning i fritextsvaren kan ge större kunskap.
Vilka funktioner finns på webbplatsen idag? | Antal | Andel |
Kalendarium | 1601 | 77% |
Nyhetsnotiser | 1601 | 77% |
Fotoalbum | 1246 | 60% |
Kontaktformulär | 836 | 40% |
Gästbok | 826 | 40% |
Webbstatistik | 683 | 33% |
Inloggning för medlemmar | 598 | 29% |
Medlemsmatrikel | 344 | 17% |
Diskussionsforum | 306 | 15% |
Medlemstidning/blad som pdf | 301 | 14% |
Koppling till sociala medier | 263 | 13% |
Nyheter | 237 | 11% |
Externt innehåll som hämtas, t.ex. väderprognoser | 237 | 11% |
Köp/sälj-annonser | 206 | 10% |
RSS-flöde | 192 | 9% |
Medlemstidning/blad som webbsidor | 139 | 7% |
Snabbenkät/poll | 77 | 4% |
Övrigt summerat (många små förekomster) | 308 | 15% |
Totalt svarade 2535 föreningar på enkäten. De två frågor som den här artikeln diskuterar besvarades av 2078.
Det här är åttonde artikeln om enkätundersökningen om föreningars webbplatser. Förra artikeln handlade om vilka publiceringsverktyg (CMS) som föreningarna använder.
Nästa artikel kommer att handla om bakgrunden till undersökningen och de metoder som använts.
Post scriptum: Detta är en av flera artiklar som rapporterar från en undersökning som utfördes 2010 för att undersöka hur ideella föreningar jobbar med sina webbplatser. Undersökningen var en del i en studie om en paketerad tjänst. Någon fortsättning blev det inte.
Lämna ett svar