Centralt i föreningarnas verksamhet är olika typer av evenemang, aktiviteter, möten, träffar, matcher, träningstillfällen och kurser. Formerna för dessa träffar skiljer sig mycket mellan föreningarna.
Vi frågar föreningarna hur de gör för att upplysa om sina evenemang.
Arrangerar föreningen några evenemang, träffar, kurser, möten, matcher eller liknande där syftet är att samla deltagare? | ||
Ja, bara för medlemmar. | 373 | 15% |
Ja, både för medlemmar och ickemedlemmar. | 2093 | 83% |
Nej. | 69 | 3% |
Det är intressant att se att de två vanligaste metoderna att informera om evenemang är nätbaserade: webbplats/hemsida och mejlutskick. Kanske är svaren färgade av att hela undersökningen har gjorts via mejlutskick och därför inte helt representativa.
Hur gör föreningen för att upplysa om sina evenemang? | ||
Antal | Andel | |
Skriver om det på webbplats/hemsida | 1886 | 76% |
Mejlutskick | 1480 | 60% |
Lokalpress/blad (annonser/kalendarium/redaktionellt) | 1248 | 51% |
På anslagstavla | 1163 | 47% |
Affischerar/skyltar | 1012 | 41% |
Brev med inbjudan/kallelse | 927 | 38% |
Skriver om det i medlemstidning/blad | 752 | 30% |
Ringer runt | 161 | 7% |
Berättar vid möten/träffar/evenemang/träningspass | 37 | 2% |
Tryckt programblad/tävlingskalender/kurskatalog | 30 | 1% |
SMS | 27 | 1% |
Genom vårt förbund (webbplats/kalendarium/trycksaker) | 26 | 1% |
Mun till mun/djungeltelegrafen | 20 | 1% |
Genom kommunen/turistbyrån/biblioteket (kalendarium/affisch/brev) | 17 | 1% |
Reklamblad/flyers vid tävlingar/evenemang | 14 | 1% |
Flygblad/direktreklam/i brevlådor | 13 | 1% |
Informerar i skolorna | 10 | 0,4% |
Övrigt summerat | 68 | 3% |
Svaren är en kombination av kryssrutor (flera val) och fritextsvar. Svaren har normaliserats. Bland svaren döljer sig mycket specialiserade metoder för att nå sin målgrupp. Det är inte alla som har tillgång till ”digital anslagstavla vid kommungräns”. Enklare lösningar vänder sig till deltagande barns föräldrar är den traditionella metoden att skicka med lappar hem med barnen.
Många av metoderna är smarta och bör vara bra inspiration för arrangörer som frågar sig ”hur ska vi nå ut med våra evenemang och locka fler deltagare?”. Vi planerar att publicera en sammanställning här på Föreningswebben som inspirationskälla.
Vi hade förväntat oss att hitta fler svar där man använder kalendarium på kommunernas webbplatser. Några ovetenskapliga stickprov indikerar att runt hälften av kommunerna har en sådana, men ofta är kalendarierna ganska innehållslösa. Att dela med sig om sina evenemang på andras webbplatser (kommunen, andra föreningar, lokala portaler) bör vara enkla vägar till ökad synlighet.
Det här är tredje artikeln om enkätundersökningen om föreningars webbplatser. Förra artikeln handlade om de drygt 2500 föreningar som besvarade enkäten.
Post scriptum: Detta är en av flera artiklar som rapporterar från en undersökning som utfördes 2010 för att undersöka hur ideella föreningar jobbar med sina webbplatser. Undersökningen var en del i en studie om en paketerad tjänst. Någon fortsättning blev det inte.
Lämna ett svar