Skanska talar med en röst till alla

Frukostseminarium hos Lumano, 1 oktober 2003

För Skanska är företagskommunikation en utmaning. Många av deras 76 000 medarbetare jobbar i nyförvärvade bolag där det fortfarande är nytt att arbeta enbart under varumärket ”Skanska”. USA är den största av Skanskas 11 hemmamarknader.

Skanska ser sina intressenter som unika individer med specifika behov. De har därför utvecklat ett informationssystem på användarnas villkor. Systemet, The Hub, är webbaserat och öppet för alla.

Skanska gör inte någon indelning i målgrupper. Bland de 6500 medlemmarna finns anställda, journalister, kunder, analytiker och andra intressenter som alla har tillgång till samma information. De anställda utgör tre fjärdedelar.

Foto på Kimi Matsubara Englund, Skanska. Föreläsare hos Lumano på seminarium om webbaserad nyhetstjänst. Foto: ?.
Kimi Matsubara Englund, ansvarig för Skanskas nyhetstjänst The Hub

— Det är väldigt roligt när nyheter som Skanska släpper enbart via The Hub plockas upp av nyhetsbyråer och tidningar. Kimi använder källor som webbaserade agenter, pressklipp och redaktörskontakter. Samtliga artiklar publiceras både på svenska och engelska. The Hubs medlemmar kan själva välja vilka kanaler som passar dem bäst: internet, intranätet, e-post, sms eller fax. Förutom kanal kan medlemmarna välja vilka länder eller affärsområde som de vill bevaka.

The Hub är transparent, alla målgrupper behandlas lika.

— Om jag själv har valt vilken information jag vill ha, när och hur jag vill ha den, då kommer jag också att använda den! säger Kimi.

Skärmbild från Skanskas tjänst, the Hub.

Bland informationen finns konkurrentbevakning, branschnyheter och korta sammanfattningar av nyheter som kan vara direkt kritiska till Skanska. Öppenheten är viktig. När anställda och intressenter är välinformerade om företaget kan de bemöta kritik och föra en dialog kring vad som skrivs i media.

Skanska sparar mycket tid och resurser på att använda The Hub. En publicering till 20 webbplatser som förut tog 40 minuter görs nu med ett klick.

Bland användarna rekommenderar så många som 70% The Hub för andra. Den främsta framgångsfaktorn är ett gediget stöd från ledningen.

Kimis presentationsmaterial från seminariet. PDF (1,1 MB)

Läs mer om The Hub eller bli medlem på http://thehub.skanska.com/.


Vad tyckte du om seminariet om Skanskas nyhetstjänst?
Christina Ekedahl Lingdén, ansvarig för intranät och kommunikationsprojekt på Poolia. Foto: Stefan Pettersson.

”Jag har hört talas om hubben i flera år. Det var intressant att höra vad det handlar om.”

Christina Ekedahl Lingdén, ansvarig för intranät och kommunikationsprojekt på Poolia.

Stefan är konsult inom webb, användbarhet och projektledning på Lumano. Och ägare till Lumano. Texter och bilder: CC (BY-SA).

Publicerad i Seminarium Taggar: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*