Lumano möter Peter Morville

I mitten av november var Peter Morville i Stockholm för att presentera ”An Information Architect’s Manifesto”. Självklart var Lumano på plats för att lyssna. Vi passade även på att äta lunch med Mr Morville.

Morville är en av författarna till Information Architecture for the World Wide Web och var en av ledarna för Argus Associates, det första och ledande företaget som var enbart inriktat på konsultverksamhet och informationsarkitektur.

Foto på Lumanos utsända team som träffar informationsarkitekten Peter Morville
Vänster till höger: Ulf Mohager, Peter Morville, Jeanin Day, Per Axbom

Nu har han startat ett eget företag, ”Semantic Studios”, trots att han helst skulle vilja vara anställd:

– Jag skulle vilja jobba med intranätfrågor på ett medelstort företag. Inte för att jag gör mig några illusioner om att det är enklare att vara fast anställd än att jobba som konsult, men jag är sugen på omväxling. Som anställd är det dessutom lättare att jobba långsiktigt.

Mest intresserad av intranät

Intranät och internkommunikation är det som intresserar Morville mest. Han jobbar hellre med knowledge management och att kopplingar mellan verksamhetskritiska applikationer och webbgränssnitt än med marknadsföring, som är viktigare på webben.

Till hans senaste uppdrag hör en intranätstudie åt HP (Hewlett-Packard). Deras intranät var i praktiken splittrat i två. Den ena delen var helt ostrukturerad och innehöll enorma mängder dokument och information. Den andra delen leddes av de tekniker som var ansvariga för hela intranätet och innehöll flera applikationer för personalärenden, utbetalningar, reseräkningar och liknande. Hans rekommendation blev givetvis att de två delarna borde kopplas samman bättre.

Som en del av denna studie granskade Morville och hans projektgrupp sökstatistiken på HP:s intranät. De upptäckte att 81% av alla sökningar var unika. Dessa användare sökte alltså helt olika typer av information. Inte var de mycket hjälpta av att intranätledningen hade gjort det mycket enkelt att hitta den information som sammanlagt stod för 10% av alla sökningar.

Argus Associates gick tidigare i år i konkurs, på grund av den vikande efterfrågan för konsulttjänster. Morville berättar att det var en dyster stämning i Silicon Valley i somras, när han jobbade där.

– De unga informationsarkitekterna, som kanske bara har varit ute i arbetslivet i något år tar den här nedgången mycket hårt. För dem är det som om himlen ramlade ner. Men jag tror att det är en temporär svacka. Snart kommer ekonomin att gå uppåt igen, och då kommer våra tjänster att vare mer efterfrågade än någonsin.

Informationsarkitekturens ”dream team”

Morville har under sin tid som informationsarkitekt erfarit att det behövs flera specialiserade roller för att skapa ett ”informationsarkitekturens dream team”. Några av rollerna är: tesaurusutvecklare, interaktionsdesigner, teknisk integratör, sökanalytiker, indexeringsspecialist, användbarhetsexpert och etnolog.

Etnologer har Morville samarbetat med bland annat i ett uppdrag för AT&T. Där använde man traditionellt etnologiska metoder som observationer, för att samla information om hur man arbetade i deras call center och analysera dessa uppgifter.

Tillsammans med Louis Rosenfeld så arbetar även Peter Morville på en ny utgåva av ”Information Architecture”. De skriver ständigt på en ny utgåva, och han hoppas att den kommer ut under nästa år.

Konferensen som Peter Morville besökte arrangerades av Svensk Förening för Informationsspecialister och heter ”Virtual Touch – Human Touch”. Morvilles föredrag var en ganska grundläggande genomgång av vad informationsarkitektur är och vilka krav som kommer att ställas på informationsarkitekter i framtiden.

Av Jeanin Day, 2001.


Läs mer:

Jeanin jobbade på Lumano som konsult med användbarhet och informationsarkitektur. Hon jobbar nu på annat håll men hennes artiklar är fortfarande lika bra.

Publicerad i Intervju Taggar:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*