Intranät ska vara lönsamt – Coop Sverige

Intranät handlar om pengar. Så enkelt är det. Det var budskapet i vårens första frukostseminarium i Lumanos regi den 23 maj 2003.

Foto på Daniel Hellquist, Coop Sverige. Föredragshållare på Lumanos seminarium, 23 maj 2003. Foto: Stefan Pettersson.

Daniel Hellquist var föredragshållare. En ung och lugn man som gav intryck av att vara van att stå på scen och berätta om sitt jobb. Han är utbildad IT-ekonom och har tidigare arbetat som analytiker och managementkonsult. Hans inriktning är att se affärsmässigt på webb och intranät.

Idag jobbar han på Coop Sverige, där han är chef för den centrala webbgruppen och ansvarig för intranätet.

Vinst- och kostnadsberäkningar styr

Hans presentation tar utgångspunkt i den ”resa” som började när han kom till Coop och som bland annat resulterat i att det förra året lanserades en helt ny version av Coop Sveriges intranät.

Det speciella med den utvecklingsmetod som Hellquist beskriver är att den tar mycket stor hänsyn till ”business cases”, dvs beräkningar av:

1. Vad en intranätfunktion kostar att utveckla 2. Storleken på de intäkter/minskade utgifter som funktionen genererar

För Coop Sverige handlar det oftast om att effektivisera interna processer.

Flingpaketen hamnar rätt på hyllan

Ett exempel är distributionen av de ”spacemallar” som används när man ställer upp varor i hyllorna och som t.ex. anger hur många flingpaket av ett visst märke som ska stå i rad, på vilken hylla de ska stå etc.

Tidigare gjordes dessa i fyrfärgstryck och distribuerades i pappersform. Idag lägger man ut de PDF:filer som tidigare skickades till tryck, direkt på webben. Därifrån kan butikscheferna göra utskrifter, som de sedan delar ut till sin personal.

Svåra beslut blir lättare

Kostnads- och vinstberäkningarna för varje enskild intranätfunktion har gjorts av processägarna tillsammans med Hellquists webbgrupp.

Detta rationellt ekonomiska underlag har sedan använts vid beslut om vilka intranätfunktioner som faktiskt ska utvecklas. Som så många andra intranätförstudier resulterade nämligen deras intervjuer och samtal med medarbetarna i en lista på hundratals förslag på intranätfunktioner.

Av dessa har man helt enkelt utvecklat de med den högsta besparings- eller vinstpotentialen. Helst ska en funktion ha betalat sig själv inom ett år.


Fakta Coop Sverige:

  • Coop Sverige AB driver butikskedjorna Coop Konsum och Coop Forum i Sverige.
  • Bland de cirka 16 000 anställda finns alltifrån ledning och butikschefer till kassa- och annan butikspersonal.
  • Var fjärde anställd har en e-postadress och det finns minst en dator i varje butik.
  • Just nu pågår ett initiativ som inom sex månader ska ha resulterat i att alla anställda har en e-postadress och att det finns minst tre PC:s på varje arbetsplats.

Daniel Hellquists råd för intranätutvecklare

”Var inte för otålig i förstudiefasen och använd dig av befintlig statistik över hur intranätet används”

  • Låt förstudien ta tid – ha inte för bråttom.
  • Undanta vissa delar av intranätet från vinstberäkningar, t.ex. dagliga nyheter och fördjupande artiklar.
  • När en ny intranätfunktion lanseras, döda inte den gamla processen från dag ett. Låt systemen leva parallellt under en kort tid. Men sedan ska den gamla metoden ut – det finns ingen nytta i parallella system.
  • Nyckeln till stöd för investeringar i dåliga tider, är att använda ekonomiska argument: intranätet är helt enkelt ett redskap för att göra företaget mer lönsamt.
  • Utgå från statistik över hur det befintliga intranätet används. Funktioner och innehåll som få använder har mycket litet existensberättigande.

 

Publikröster från seminariet om Coops intranät:

Therese Lindholm, intranätansvarig, OM. Foto: Stefan Pettersson.

Therese Lindholm, OM-gruppen: ”Jätteintressant att höra andras resonemang.”

Micaela Leo, intranätansvarig, ICA-handlarnas. Foto: Stefan Pettersson.

Micaela Leo, ICA-handlarna: ”Det var många tänkvärda saker som är i fas med vad vi diskuterar på jobbet.”

Lumano rekommenderar artiklar om webb/intranät och lönsamhet

Jeanin jobbade på Lumano som konsult med användbarhet och informationsarkitektur. Hon jobbar nu på annat håll men hennes artiklar är fortfarande lika bra.

Publicerad i Seminarium Taggar: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*