Gör det själv! Bli din egen sökmotoroptimerare

Du kan öka din webbplats synlighet i söktjänster genom att aktivt anmäla webbsidorna till söktjänsterna och jobba med innehållet och sidstrukturen.

Fixa placeringen i träfflistorna, fem steg

1. Välj ut ett ett begränsat ämnesområde. Vilken är målgruppen? Tänk dig in i deras situation. Vad söker de efter, hur söker de, hur formulerar de sina söktermer?

Prova sökfraserna i några sökmotorer. Kanske börjar du med Google som är mest använd. Skriv ut de två första träffsidorna för varje term. Finns ni med? Hur ser era träffar ut? Vilka träffar konkurrerar med era?

2. Titta över innehållet på din webbplats. Finns det innehåll som svarar mot vad ni tror att er målgrupp söker efter? Finns er målgrupps sökord med i texterna? Bokstavligen? Har ni djupt innehåll inom området? Kanske använder besökaren synonomer, finns de med i dina sidor?

3. Nu är det dags att titta på dina sidor i en webbläsare. Kolla på HTML-koden (Menyn > Edit > View Source eller liknande) i din webbläsare. Nu ska vi leta efter HTML-taggar som används av sökmotorn.

Innehållet i <title> och rubrikerna <h1>, <h2>, <h3>, … värderas högt av sökmotorerna. Meta-description-taggen är viktig eftersom den ofta används som beskrivning av en träff i resultatlistan. Den ser ut så här:<meta name = "description" content = "beskrivning av sidan">

Använder du dessa taggar? Toppen! Annars har du lite extra arbete framför dig.

4. Anmäl dig till de vanligaste sökmotorerna och ämnesguiderna. I högerspalten på denna sida finns länkar till dem. De flesta är gratis. Om du finns med i de viktigaste ämnesguiderna kan du räkna med att bli indexerad av sökmotorerna även om du inte anmäler dig till dem. Förr eller senare, vilken månad eller år som helst.

5. Nu måste din webbplats bli indexerad och det nya sökindexet tas i bruk. Det brukar ta från någon vecka till två månader. Prova att göra en sökning då-och-då för att se om någon av dina förbättrade sidor dyker upp i träfflistan.

… börja om på punkt 1, förbättra ytterligare och ta itu med ytterligare ämnesområden.

… eller kontakta Lumano för en förutsättningslös diskussion om hur vi kan hjälpa er.

Stefan är konsult inom webb, användbarhet och projektledning på Lumano. Och ägare till Lumano. Texter och bilder: CC (BY-SA).

Publicerad i Artikel Taggar: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*