Uppgradering av Friskis&Svettis-webbplatser

Skärmbild av Friskis&Svettis Södertäljes hemsida.

Åtta Friskis&Svettis-föreningar tog hjälp av Lumanos Stefan Pettersson för att uppgradera befintliga webbplatser med en ny design och nya funktioner. 

Publicerad i Kunduppdrag Taggar: , , , , , ,

Vidareutveckling av evenemangskalendern Allom

Evenemangskalendern Allom

I ett vidareutvecklingsprojekt av evenemanskalendern Allom jobbade Stefan på Lumano med att utvärdera en begränsad pilotanvändning och med intervjuer och användartest utvärdera vilka problem som fanns och vilka nya funktioner som är prioriterade.

Publicerad i Kunduppdrag Taggar: , , , , ,

Användartestning av intranät-prototyp

Skärmklipp från rapport om livsmedelsföretags intranät.

Ett större företag i livsmedelsbranschen utvecklade ett nytt intranät för butikerna. Jämfört med den tidigare versionen gjordes stora ändringar på navigation och sökfunktioner. Inom intranätprojektet ville man säkra att förbättringarna verkligen skulle fungera ute i butik. Lumano och Stefan Pettersson

Publicerad i Kunduppdrag Taggar: , , , ,

Nya webbplatser för Friskis&Svettis-föreningar

Friskis&Svettis Nackas gamla hemsida.

Friskis&Svettis består av självständiga lokala föreningar. Lumanos Stefan Pettersson hjälpte ett konsortium av sju F&S-föreningar i Stockholmsregionen att byta publiceringsverktyg och migrera befintligt innehåll. Uppdraget fokuserade på att utbilda föreningarnas webbredaktörer.

Publicerad i Kunduppdrag Taggar: , , , , ,

Utveckling av evenemangskalendern Allom

Evenmangskalender Allom är ett startup-projekt som drivs i Kalenderbolaget i Sverige AB. Stefan Pettersson på Lumano har jobbat med analys, utredningar, konceptdesign, projektledning och utveckling.

Publicerad i Kunduppdrag Taggar: , , , , , , , , , ,

Vad händer nu – efter undersökningen

Lumano och de ursprungliga uppdragsgivarna till undersökningen om föreningars användning av webben har inga planer på att erbjuda en paketlösning för föreningars webbplatser. Vi uppmuntrar alla som vill göra det, ideellt eller kommersiellt.

Publicerad i Föreningswebbar 2010 - en undersökning Taggar: , , , ,

Om undersökningen – bakgrund och metoder

Undersökningen genomfördes våren-försommaren 2010 som en webbaserad enkät. Bakgrunden var en idé om att plocka ihop ett paket av webbhotell och enkla och bra befintliga verktyg för webbpublicering. Tanken var att erbjuda detta till föreningar som paketerbjudande för en månatlig

Publicerad i Föreningswebbar 2010 - en undersökning Taggar: , , , , , , ,

Funktioner som föreningar behöver eller har på nätet

De webbaserade funktioner som föreningar ser störst behov av är: Kalendarium Publiceringsverktyg Mejllista Kontaktformulär Fotoalbum

Publicerad i Föreningswebbar 2010 - en undersökning Taggar: , , , , ,

Föreningarnas publiceringsverktyg eller -tjänst (CMS)

Föreningarna har en publiceringsmiljö som varierar från mycket gamla och otidsenliga verktyg till tekniskt sett moderna och avancerade lösningar. Fler föreningar, framför allt inom idrottsektorn samordnas av förbund som Riksidrottsförbundet (RF) som inför standardiserade lösningar, som IdrottOnline, på bred front.

Publicerad i Föreningswebbar 2010 - en undersökning Taggar: , , , , , , , , ,

Organisation kring webben

Vi frågade ”Hur många är ni som jobbar med webbplatsen?”. I 55% av fallen är det en person, i 37% två till fem personer och 7% fler än fem personer. Om det är en person som jobbar med webbplatsen så

Publicerad i Föreningswebbar 2010 - en undersökning Taggar: , , , , ,