Att utforma ett sökgränssnitt

Okej. Du har hittat rätt programvara. Nu ska du bara snickra ihop gränssnittet, sen är söksidan äntligen färdig. Men innan du startar Dreamweaver och testar om sökrutan ska vara tonad i gult eller rött, ägna någon minut åt att tänka på:

1. Användarnas webbvana

Generellt är erfarna webbanvändare mer benägna att använda avancerade sökfunktioner. De vill kunna avgränsa sina sökningar, spara sökresultat och liknande. Mer oerfarna användare föredrar vanligtvis enklare gränssnitt.

2. De populäraste sökorden

Skärmbild som visar sökfunktion på HP:s webbplats.

På HP:s webbplats (www.hp.com) har man lagt till speciallänkar när man söker på ”handheld”. De är manuellt ditlagda, eftersom man har sett att det sökordet ofta förekommar i sökloggarna.

På liknande sätt kan man tänka sig att exempelvis mobiltelefontillverkare har direktlänkar för de som söker efter ringsignaler till sina telefoner.

Ta reda på vilka som är de vanligaste sökorden om det redan finns en sökfunktion på sajten eller intranätet. Annars kan man ta fasta på vilka som är de mest besökta sidorna. Termer och begrepp som har med den typen av innehåll att göra kan sedan användas i söktips och exempel på hjälpsidorna.

Om du har möjlighet att skräddarsy din sökstatistik kan du regelbundet publicera de tio vanligaste sökorden på söksidan. Länka dem gärna direkt till resultatsidorna.

Se även till att de mest eftersökta sidorna har bra metadata och ordentligt med relevanta ämnesord i sina < title >-taggar.

3. Rätt antal träffar

När man söker i exempelvis AltaVista eller Yahoo! är det mest sannolikt att man får för många träffar. I andra sammanhang kan det vara tvärtom. Exempelvis när man lanserar webbgränssnitt till interna databaser på ett intranät.

Anpassa sökresultaten efter detta!

Om man riskerar att få upp många träffar – satsa på att visa upp till 20-25 träffar per sida. Se även till att man kan göra en ny sökning inom dessa resultat.

Om det ofta blir inga eller få träffar kan man visa mer fakta per träff. Inkludera exempelvis webbadressen (URL:en), författarens namn, eventuella ämnesord och de första raderna i beskrivningen i dokumentets metadata.

Fler tips…

Integrera söksidan i webbplatsen

Bygg sökfunktionen i samma gränssnitt som de övriga sidorna på din webbplats eller intranät. Om söksidorna har en helt annan form och färg kan användaren få svårt att veta var hon eller han ”är”. Det blir även svårare att förstå vilket innehåll sökningen sker i.

Detsamma gäller för resultatsidor, hjälpsidor och liknande.

Standardisera sökgränssnitten

Det är inte ovanligt att det finns flera sökfunktioner på en webbplats. Tre exempel är fritextsökfunktionen, telefonkatalogen och en produktdatabas. Använd gärna samma symboler och termer (t.ex. sökhjälp istället för söktips, avancerad sökning istället för utökad sökning). Då behöver varje användare bara lära sig en slags söklogik.

Extra användarvänligt är det givetvis att även erbjuda samma typ av sökavgränsningar i tid, ämne, dokumenttyp osv i samtliga sökfunktioner.

Erbjud flera sökvägar

Alla användare vill inte skriva in sökord i en sökmotor. De använder hellre ett alfabetiskt index. Ytterligare andra föredrar en ämnesindelad länksamling.

Undersök de faktiska behoven innan du bestämmer dig för vilken söklösning du ska erbjuda. Låt inte sökprogramvarans funktionalitet varken avgränsa eller ”tvinga fram” en sökfunktion som kanske inte behövs.

Om sökfunktionen ska fungera för exempelvis både ovana och mycket avancerade användare, kan du skapa ett enkelt och ett avancerat gränssnitt. På så sätt tillgodoses två målgruppers behov samtidigt.

Tänk även på vilket språk användarna föredrar. För vissa underlättar det mycket om sökgränssnittet och hjälpsidorna är skrivna på användarens modersmål istället för engelska.

Avgränsade sökningar

En sökfunktion innehåller ofta material av olika typer. En del av innehållet kan komma från samma källa, exempelvis en databas. Det kan vara en god idé att kunna avgränsa sökningen till just denna innehållstyp, vilket möjliggör mer specificerade avgränsningar. Eventuellt kan man även utforma ett separat gränssnitt med dessa funktioner.

Stöd specificerade sökningar

Om innehållet har bra metadata, exempelvis datum och ämnesord, kan du fördefiniera sökfält som heter just ”datum” och ”ämnesord”. Eventuellt kan du även ha rullgardinsmenyer med förvalda sökalternativ. Det fungerar bäst om alternativen inte är alltför många.

Hjälptexter och söktips

Det ska vara lätt att få hjälp och tips på hur man gör bättre sökningar. Hjälpsidorna ska förklara vilket innehåll man söker i, vilken typ av material det är (avseende språk, när och var det var publicerat, filtyp etc) och vilka sökavgränsningar man kan göra.

Ha gärna korta söktips i anslutning till sökrutan.

Tipsa om alternativ

”Tyvärr, inga träffar”. Inget vidare roligt meddelande. Ibland står där något ännu mer kryptiskt, som man inte riktigt förstår men antar betyder ungefär detta.

När inga träffar visas, är det viktigt att föreslå alternativa tillväggagångssätt. Det kan vara att ta bort ett eller flera av sökorden för att bredda sökningen, att kontrollera stavningen eller använda en annan sökingång, exempelvis ett alfabetiskt index.

Den här ”inga träffar”-sidan är bra. Dock att en e-postadress eller adress till webbformulär där man kan kontakta någon som jobbar med söktjänster även borde finnas i meddelandet.

Skärmbild på sida för 'inga träffar'.

Namn och e-postadress till en kontaktperson

Helst ska kontaktinformation finnas på varje sida på hela webbplatsen. Självklart även på söksidorna.

Det är extra viktigt med tydlig kontaktinformation på hjälpsidorna och de tomma resultatsidorna.

Jeanin jobbade på Lumano som konsult med användbarhet och informationsarkitektur. Hon jobbar nu på annat håll men hennes artiklar är fortfarande lika bra.

Publicerad i Artikel Taggar: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*